La imatge:
Un empresari tractant de tu a tu, d'igual a igual amb el treballador.
Un empresari tractant el treballador com una peça més d'un producte o amb aires de superioritat.
Un treballador tractant de tu a tu, d'igual a igual amb l'empresari.
Un treballador tractant amb menyspreu o amb manca de respecte amb l'empresari.
L'exercici o fletxes:
individu = treballador o empresari o directiu o cap
1. Si un individu et tracte amb respecte tracta'l amb respecte.
2. Si un individu et tracte de manera injusta o desconsiderada, tracta'l amb respecte.
3.
Si un individu et tracte de manera injusta o desconsiderada, en lloc de
defensar-te, defensa unes idees, valors i encara amb més motiu, si
l'empresa defensa tals valors, normes, objectius.
4. Si un
individu et tracte de manera injusta, qüestiona't si realment és així o
bé és una percepció una mica incorrecte. Obtingues més informació sobre
l'individu, sobre el context, experiències positives amb tal individu,
fixa't la seva relació amb els altres, ja que d'aquesta manera podràs
tenir una percepció com a mínim més rica.
5. Si un individu et
tracte amb manca de respecte, respecta'l amb força i focalitza l'atenció
en algun element positiu, ja que d'aquesta manera serà possible una
millor relació.
6. Si algú et tracte amb manca de respecte,
accepta-ho com a punt de partida i per mitjà de l'exemple demostra-li
que s'ha equivocat, i en cas de necessitat expressa o defensa uns
valors.
7. Si el conjunt del tons emocionals en la relació
d'intercanvi amb una persona són més positius que negatius al llarg d'un
cert temps, val la pena continuar la relació, si en canvi són més
negatius que positius, aleshores es tracte de cercar el moment de l'adeu
amb sentiment d'indiferència i mai amb sentiment d'odi. Més val
complaure uns bons ideals que els capricis o interessos personals o
egoistes.
Explicació:
En una
relació d'intercanvi hi ha qui dóna i hi ha qui rep. Lògicament moltes
vegades les relacions d'intercanvi són desiguals, per exemple la mare
dóna desinteressadament al nen o la nena a canvi de res, també sol
passar en el món empresarial quan el mentor ajuda al seu deixeble a
desenvolupar unes determinades habilitats o posar en pràctica uns
determinats coneixements, però fins i tot amb una relació una mica
desigual és important mantenir el respecte i el tracte per igual per
molts motius.
Primer perquè aquell qui dóna també acaba rebent
encara que siguin d'altres persones. De fet, fins i tot els mestres
aprenen dels alumnes, Yogui Bhajan deia que qui diu que si vols saber
una cosa, estudia-la, si vols conèixer una cosa practica-la i si vols
dominar una matèria ensenya-la.
A més sovint si
l'empresari contracta a un treballador no és per ensenyar-li quelcom a
fer, sinó perquè posi en pràctica els seus coneixements en favor de
l'empresa i en moltes ocasions en coneixements que l'empresari o
emprenedor no domina. Per tant, l'empresari o directiu ajuda al
treballador i el treballador ajuda no només des d'un punt de vista
tècnic sinó també humà a l'empresari i veure les coses d'aquesta manera
ajuda a percebre a tothom amb sentiment d'igualtat i respecte. I aquest
sentiment si prové de l'empresari o d'aquella persona que tingui més
poder de decisió o influència, més fàcilment serà que s'accepti
explicitament o implícitament en el sí de l'empresa.
En definitiva, es tracte d'ajudar-se mutuament, de donar en lloc d'esperar rebre obeint a ideals com la responsabilitat.
La
clau en el verb ajudar es base en fer-ho a aquell qui necessiti, qui
demani, qui sigui agraït, amb motivació i amb coneixement o domini de la
matèria que un vulgui ajudar.
Per cert, el més
important és ajudar-se a un mateix, a la relació amb un mateix ja que en
funció de quina sigui la naturalesa d'aquesta relació també serà la que
un té amb els altres. Si un es trtacte amb severitat tendirà a fer-ho
amb els altres, si un es tracte amb consideració, tendirà a fer-ho amb
els altres.
Salut i igualtat!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada